Monday, March 26, 2012

Trip to Taiwan-Japan Day 11 (京都 (Kyoto))

今日のお昼は私の両親と4人で桜田さんにやって来ました。ここはミシュラン2つ星です。

Today, we came to "Sakurada" for lunch with my parents.  This is the Michelin 2 star restaurant.
今回は4人なので個室にしてもらいました。お部屋の窓からは小さなお庭が見えます。

Since were were a group of 4, we booked the private room - a tiny Japanese-style garden can be seen through the window in our room.
まずは春らしく桜茶。桜の花の香りがほんのり。

At first, tea with cherry blossom petals was served..   
この掛け軸になんて書いてあるのか4人で (夫ももちろん漢字が読めるので) 議論になったのですが、正解は “開花香満衣” でした。

We discussed what was written on the hanging scroll as it was written in the cursive writing (my husband joined the discussion as he can of course read Chinese characters).  None of us guessed right.
私以外の人はまずはビールから。

Everyone except me started with beer.
最初に運ばれてきたのは春らしい素敵な絵柄の器。

The first dish was served in a beautiful, spring-like container.
中は八寸です。セリのぬた和え、穴子の八幡巻き、焼き魚 (何のお魚か忘れました)、菜の花のおひたし、白魚、こんにゃく、海老などが入ってました。これはまあ普通かなという感じ。見た目も特に美しいというわけではありません。

Inside were the various small dishes.  They were OK.
次は椀物。

The next was the soup.
ぐじ (甘鯛)、わかめと蓬の生麩入りです。お出汁はやっぱり薄味ですが、さすがにおいしい。

A peice of tilefish, seaweed (wakame), and Japanese mugwort flavored fresh gluten cakes were in the soup - very, very light broth but very delicious.
蛤形のお皿に入ってお造りが出てきました。鮪、平目とイカ。すごく新鮮で歯ごたえのあるイカでおいしかったです。他は特筆するほどではありませんでした。

Then 3 different kinds of sashimi fish (tuna, fluke and squid) were brought to us.  The tuna and fluke were OK but the squid was super fresh and tasty.
お豆腐の田楽。緑色のが木の芽味噌で黄色のが蕗の薹。田楽は好きなのでおいしいことはおいしかったのですが、木の芽も蕗の薹も香りはほとんどありませんでした。もう少し素材の風味を利かせてもらえたらと思います。

These were the skewered pieces of tofu baked and coated with sweet miso - green one was leaf bud of Japanese pepper flavored and the yellow one was Japanese butterbur scape flavored.
えんどう豆入りのおこわ。桜の葉っぱと桜の花びら形に切った生姜も乗っています。ここでおこわを出されるとかなりおなかが膨れてしまいます。最後にご飯が出るのだから、ここは何か違うものを出してほしかったな~。

This is the steramed sticky rice with green peas.  On top was a salted cherry leaf. 
おこわの入っていた器の底には小さい穴が開いていて、直接蒸し器に入れて調理できるようです。

The container used for this dish had many small holes at the bottom so that it can be directly placed in a steamer.
次のお料理は何でしょうか~。ふたを開ける時、いつもわくわくします。

I always get excited when I open a cover of a dish!
筍、わかめ、蕗と揚げ生麩の煮物。これもかな~り薄味。私は薄味に慣れているし、薄味が好きなのでこれで十分ですが、濃い味が好きな人には物足りないかもしれません。

Inside were the simmered bamboo shoot, seaweed, butterbur and a fried fresh gluten cake.  This dish was also very lightly and delicately flavored.  I am very used to light flavored dishes and love them, so I liked this dish.  But if you like strong flavors, you may feel it has no taste!
そしてしめは鯖とぐじの棒寿司と穴子入りのちらし寿司。もうこの時点で満腹でおなかがはちきれそうです。

And the last dish before the dessert was the chirashi sushi with sea eel and also small pieces of
mackerel and tilefish sushi.  I was soooo stuffed after I ate this...
最後に6種類のデザート。左上から時計回りに苺 (あまおう)、オレンジ (せとか)、メレンゲ、桜餡のお菓子、キウィ、そして豆乳のクレームブリュレ。このせとかが想像を絶する甘さでびっくり! 早速次の日母が伊勢丹内のスーパーでせとかを買ってきてました (おいしかったのですが、でも桜田さんで食べたのよりは甘くなかった)。今回頂いたのは多分7000円のコースだったと思うのですが、全体的にはまあこんなものかな~って感じです。他のお店なら同じようなものがもう少し安い値段で食べられたかも。

And lastly the desserts.  This orange (special brand) was unbelievably sweet and juicy.  The next day my mother found the same oranges in a supermarket and bought some for us (which were also sweet, but not as good as the one we had at this restaurant).  Overall, it was not bad, but nothing mind-blowing.

 
View Larger Map

No comments:

Post a Comment